Taalrijke leeromgeving
Wij streven ernaar een zo taalrijk mogelijke leeromgeving te creëren op school. Dit is een omgeving waar veel interactie is en waar veel wordt (voor)gelezen. Onze kinderen zijn volop bezig met gesproken en geschreven taal. Er worden dingen benoemd, zaken uitgelegd, vragen gesteld en vragen beantwoord. We besteden dagelijks veel aandacht aan taal door verschillende taal/leesactiviteiten, een boekenhoek, woordenschatlessen, taalthema' en bibliotheek bezoek. Ook is er een taal/leescoördinator op De Palster aanwezig en verzorgen wij de huisvesting van twee taalklassen.
Klik hier als u meer wilt weten over onze taalklas.
Saamhorigheid
Dit komt tot uiting in ons onderwijs waar kinderen regelmatig samen leren en aan opdrachten werken. Ook is het werken met BOUW een mooi voorbeeld van ‘saamhorig’: jong en oud werken en leren samen bij deze leesactiviteit. Tevens zorgen we er tijdens verschillende vieringen voor dat verschillende groepen samenkomen. Zo willen we bereiken dat alle kinderen op school aandacht hebben voor elkaar en elkaar kennen, zodat niemand buiten de boot valt.
Structuur
Structuur geeft kinderen houvast. Wij vinden dit belangrijk, omdat dit het gevoel van veiligheid en zekerheid vergroot. Kinderen die zich veilig voelen, voelen zich vrij om op onderzoek uit te gaan en kunnen zich beter ontwikkelen. Ze zijn in staat op nieuwe dingen te leren en durven fouten te maken. Structuur ziet u op De Palster onder andere terug in dag- en weekplanningen, een vaste start van de dag (bijvoorbeeld een handje bij de deur) en regels. Regels geven kinderen inzicht in hoe en waar ze zich vrij kunnen bewegen. Op De Palster hanteren we drie heldere gedragsregels met betrekking tot het omgaan met elkaar, de materialen en de ruimte. Het zijn drie regels op rijm waar alle andere afspraken en regels die we van belang vinden onder vallen:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn
- De school is een wandelgebied; buiten hoeft dat lekker niet
- We zullen goed voor de spullen zorgen, dan zijn ze weer te gebruiken morgen